CREADIY – Volg dit snelle stappenplan voor een handige elastische bladwijzer

Weekends en vakanties bracht ik als kind vooral lezend door. Bijna wekelijks bracht ik een bezoekje aan de kleine bieb om de hoek, waarbij ik allereerst de dikste boeken uitzocht. In een gezellig hoekje van de zetel waande ik me dan al snel op de meest spannende of grappige avonturen.

Vandaag duik ik nog steeds graag in een goed verhaal, al eens aangevuld met een meer informatief exemplaar. En dan is het superhandig om altijd een leuke bladwijzer bij de hand te hebben. Daarom werkte ik deze leeswijzer uit. Dankzij het elastische stukje kan je hem stevig rond je boek bevestigen. Zo blijft hij goed op zijn plek en raak je hem niet makkelijk kwijt. Bovendien heb je voor deze bladlegger niet veel materialen nodig, of kan je er zelfs restjes mee wegwerken. Hij is ook heel snel en makkelijk in elkaar te zetten, en biedt ruimte om er je eigen accentje aan te geven. Volg je mee het stappenplan?

DIT HEB JE NODIG

  • biaislint
  • elastisch koord
  • strijkband
  • een leuke knoop

Benodigde tools: lintmeter, schaar, kopspelden, strijkijzer, naald & draad

ZO DOE JE HET

Meet allereerst 40 cm biaislint af – dit is inclusief de naadwaarden – en 22 cm elastisch koord. Teken op beide eindes van het biaislint 2,5 cm af. Dit zal de zoom vormen. Leg een schuifknoop in het eindje elastisch touw. Dit doe je door met het koord een cirkel rond je vinger te maken, waarna je het touw in een lus door de cirkel haalt. Schuif de knoop tot een halve centimeter van het uiteinde en trek zachtjes aan.

Warm het strijkijzer op, terwijl je het ene uiteinde van het biaislint 2 maal omvouwt binnen de afgemeten 2,5 cm zoom. Knip een stukje strijkband af, leg het tussen de eerste vouw van het biaislint en strijk vast. Leg het elastische koord in de 2,5 cm vouw en strijk ook deze 2de vouw vast met een stukje strijkband. Door deze stappen heb je nu aan één zijde van het biaislint een mooie zoom voorzien met de elastiek ertussen.

Maak op dezelfde manier een dubbele zoom aan de andere kant van de biaisband en plak ook hier het elastische touw in vast.

Naai tot slot de knoop op je bladwijzer vast en klaar is hij. Plan je ook al je volgende biebbezoek om deze hippe boekenwijzer te kunnen gebruiken?

TIPS:

  • Versier je leeswijzer met een geborduurde of opstrijkbare quote, zodat hij nog net dat tikkeltje meer ‘jou’ wordt.
  • Pas de lengte van de biaisband en elastiek aan als je een grotere of kleinere bladlegger wil maken.
  • Ook met pompom- of kanten lint kan je met deze werkwijze een mooie boekenlegger maken.

Ben je ook helemaal weg van deze DIY? Deel jouw eindresultaat gerust met me. Of laat hieronder een reactie achter.
Liefs, Daisy

Plaats een reactie

Welkom

bij Creative Crumbs, een gezellig online plekje waar ik graag allerlei heerlijke en handgemaakte inspiratie met je deel. Hier nodig ik je uit om even tijd te maken voor jezelf, je creativiteit en een extra vleugje liefde om te delen.

Veel plezier!
Daisy

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag