LEKKERS – Pindakaas & notenpasta

In onze koelkast staan steevast enkele potjes met basisproducten die ik graag dichtbij de hand heb als ik aan het bakken sla. Laten we het mijn mise-en-place noemen, want de smaken voor mijn gebak bepaal ik het liefst on spot en op gevoel. Even naar ingrediënten snuisteren in de kasten en koelkast, en ik ben vertrokken.

In één van deze basispotjes zit pindakaas. Heel makkelijk te bereiden met slechts 2 ingrediënten. Het loont dus zeker de moeite om eens een potje zelf te maken. Al helemaal als je weet dat je er veel gerechten net dat tikkeltje extra mee kan geven en daarnaast ook heerlijk lekkers mee kan maken. Onder de tips leer je heel wat mogelijkheden kennen.

een half confituurpotje

10’ voorbereiding + 5’ bereidingstijd

DIT HEB JE NODIG

  • 100 gr natuur pinda’s
  • snuf zeezout

EN ZO MAAK JE HET

Rooster de natuur pinda’s in een droge pan op middelhoog vuur. Roer de noten regelmatig om zodat ze gelijkmatig kleuren. Zodra de pinda’s mooi goud kleuren haal je de pan van het vuur om de pindanoten even te laten afkoelen.

Doe de afgekoelde geroosterde pinda’s over in de blender. Maal ze eerst enkele minuutjes tot een smeuïge pasta. Schraap tussentijds regelmatig de randen schoon.

Voeg vervolgens het zeezout toe aan de pasta en maal nog even kort door. Doe de pasta over in een proper bokaaltje. Mmmmm…

TIPS:

  • Als je hiervan houdt, kan je ook een pindakaas met stukjes pinda maken. Maal dan de pinda’s na het roosteren eerst grof en hou een deel apart, terwijl je de overige pinda’s tot een pasta maalt. Voeg de stukjes en het zeezout weer toe en meng nog even kort door.
  • Je kan gemakkelijk variëren in de pasta door ook andere noten toe te voegen. Of vervang de pinda’s volledig door andere noten en maak zo je eigen notenpasta. Desgewenst kan je nog wat arachideolie toevoegen om de pasta smeuïger en vloeibaarder te maken.
  • Ben je een zoetekauw, dan kan je ook wat suiker onder de pasta mengen.
  • Bewaren kan je de pasta het best in de koelkast. Zo blijft hij wel enkele weken goed. Voor gebruik, roer je hem best steeds even om.
  • Oké, nu heb je een bokaaltje pindakaas, maar waarvoor kan je hem zoal gebruiken? Wel, hij is in zijn pure vorm heerlijk als broodbeleg, eventueel gecombineerd met wat plakjes banaan of komkommer. Ook als topping voor zoete bereidingen, zoals havermoutpap, smoothie of ijs doet hij het goed. Verder is pindakaas een geliefd ingrediënt in de zoete keuken, denk maar aan koekjes, granola, cake of taart met pindakaas. Maar ook in diverse hartige gerechten kent pindakaas toepassingen als smaakmaker of dressing. Zelf vind ik pindakaas heerlijk in combinatie met chocoladesmaken of banaan; één van mijn favorieten is bananennicecream met pindakaas (het recept vind je hier).

Heb jij dit recept geprobeerd? Laat het me hieronder even weten.
Liefs,
Daisy

Plaats een reactie

Welkom

bij Creative Crumbs, een gezellig online plekje waar ik graag allerlei heerlijke en handgemaakte inspiratie met je deel. Hier nodig ik je uit om even tijd te maken voor jezelf, je creativiteit en een extra vleugje liefde om te delen.

Veel plezier!
Daisy

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag